Ngadenge caritaan
Dayang Sumbi kitu Sangkuriang teu percaya, alesanana teu mungkin wujud nu jadi
indung bisa leuwih ngora tibatan dirina, Sangkuriang boga anggapan yen caritaan
kitu teh, sakadar alesan pikeun ngabolaykeun jangji pasini. Dayang Sumbi terus
ngajebejerbeaskeun ceuk paribasa nepi ka beak dengkak ngajelaskeun sangkan nu
jadi anak sadar jeung narima kana kanyataan nu tumiba, tapi Sangkuriang tetep
teu percaya jeung keukeuh maksa pikeun ngawujudkeun tali rarabi rumahtangga,
malahan jadi ngabuburu sagala hayang harita keneh dilaksanakeun. Mireungeuh
kahayang Sangkuriang kitu, Dayang Sumbi ngaheruk buntu laku beakeun jalan pikeun
nyingkahan, harita timbul akal
sangkan tali rarabi bisa dibatalkeun ku jalan nyanggupan pikeun kawin tapi aya sarat, nyaeta Sangkuriang dina jero sapeuting kudu bisa ngabendung nyieun talaga gede jeung parahu pikeun lalayaran madukeun kaasih, nu ceuk pikirna pamohalan eta sarat bisa katedunan ku Sangkuriang.
sangkan tali rarabi bisa dibatalkeun ku jalan nyanggupan pikeun kawin tapi aya sarat, nyaeta Sangkuriang dina jero sapeuting kudu bisa ngabendung nyieun talaga gede jeung parahu pikeun lalayaran madukeun kaasih, nu ceuk pikirna pamohalan eta sarat bisa katedunan ku Sangkuriang.
Sangkuriang nyanggupan, kalayan gancang guragiru ngumpulkeun madia
baladna bangsa lelembut nu katelah Guriang Tujuh, nya prak migawe naon nu
dipikahayang Dayang Sumbi. Teu kungsi sapeuting eta pagaweaan ampir anggeus,
atuh nempo kaayaan kitu Dayang Sumbi kacida reuwasna, sabab sieun ku dosa.
Dayang beurang, kitu oge ibu-ibu jeung para wanoja dikeprik dimana-mana sangkan
gancang babarengan narutu lisung tutunggulan.
Ku ayana cahaya jeung lisung tutunggulan, hayam jago jadi reang
pating kongkorongok. Mireungeuh kajadian kitu, Guriang Tujuh nu keur
ngangsitkeun pagawean kacida reuwaseun, atuh gancang kalabur ngalaleungit deui
teu sanggup neruskeun sabab sieun kabeurangan, nu balukarna naon nu jadi sarat
ti Dayang Sumbi teu bias direngsekeun ku Sangkuriang.
Ngarasa ditipu
Sangkuriang kacida ambekna, parahu nu can rengse terus ditalapung nya ragrag
jadi Gunung Tangkuban parahu, tunggul-tunggul sesa nuar kai pikeun nyieun
parahu robah ngajadi Gunung Bukittunggul, sedengkeun tumpukan dahan, pangpang,
rerenteng jeung daun kai ngajadi Gunung Burangrang. Sangkuriang teu puas, anu
saterusna ngudag-ngudag Dayang Sumbi, ceuk sakaol sapanjang jaman tepi ka wanci
ayeuna Sangkuriang masih terus ngudag-ngudak Dayang Sumbi.
Galur carita Sangkuriang nu runtut kalayan cocog jeung kaayaan
alam Pasundan, hususna wewengkon ”Danau Purba Bandung” karasa nyata tur hirup
oge sakral. Hal ieu ngabuktikeun kalinuhungan luluhur sunda nu nyusun carita.
Sangkuriang asal tina kecap Sang Kuring atawa Ingsun. Gubragna
Sangkuriang ka dunya hasil kawin si Tumang jeung Dayang Sumbi ku alatan
taropong murag. Taropong hartina toropong nyaeta alat pikeun nempo sangkan
leuwih talilti, eces tur museur. Tumang teh mangrupakeun anjing hideung tapi
bangus jeung buntutna koneng. Dumasar kana simbul-simbol warna dina palsapah
kasundaan, hideung perlambang bumi/lemah nu ngabogaan sifat kateguhan,
katetepan, pengkuh, sedengkeun Koneng ngalambangkeun angin sifatna kadunyaan.
Jadi tina wujud Tumang ngandung harti ieu carita perkara dunya jeung nu
nuturkeun/turun ka dunya (manusa) nu mangrupakeun katetepan ti nu Maha Kawasa.
”Tumang” tina basa kawi hartina hawu atawa dapuran seuneu anu oge ngandung maksud
hawa napsu, sedengkeun ”dayang” nyaeta sebutan keur awewe, harti lianna asal
tina kecap dangiang/dahyang nu hartina bangsa lelembut atawa halus.
Dayang bisa oge dihartikeun asal tina kecap dang (= dangdang)
jeung hyang (= suci = dewa). Sumbi nyaeta seuseukeutna katimang (sing seukeut
nya nimang), sedengkeun upama dipenggel ngandung harti wujud diri (sum = sumsum
= acining; bi = awewe = ibu pertiwi = bumi).
Jadi Dayang Sumbi ngandung harti sing seukeut tinimangan, kudu
lantip dina nyungsi harti ngaguar rasa kanyahokeun sing taliti yen wujud diri
teh hakekatna suci nu asal tina acining ibu pertiwi/bumi nu kaancikan ku napsu
(Dayang Sumbi kawin ka si Tumang).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar